Bromsar

Bromsar


Det finns huvudsakligen två typer av bilbromsar: skivbromsar och trumbromsar. Skivbromsarna är effektivare än trumbromsarna och de flesta nya personbilar har därför skivbromsar. Låsningsfria ABS-bromsar ökar säkerheten och behåller bilens styregenskaper även vid en kraftig bromsning. Ett bromssystem består bland annat av bromsbackar, bromsband, bromsskor, bromsslangar, bromsskivor, bromstrummor, bromsbelägg och bromscylinder.Även handbromsen är en del av bromssystemet och den håller bilen på plats när den står stilla. Den påverkar antingen fram- eller bakaxeln. Handbromsen är vanligtvis en trumbroms.


Om din bil är i behov av nya bromsar så lönar det sig att kontakta oss för att byta dem. Vi utför alltid ett fackmannamässigt arbete med högkvalitativa reservdelar. Vi lämnar alltid ett fast pris!


Bromsbelägg

Bromsbelägget är en central del av bromssystemet. Det är den delen som bromsokets kolv trycker mot bromsskivan och via den friktion som bildas bromsas bilen. Utan bromsbeläggen försvinner bromsverkan på bilen. Bromsbelägget består av ett slitmaterial som sitter på en bottenplatta av metall. Slits bromsbelägget för mycket så att endast bottenplattan kvarstår blir bromsverkan kraftigt reducerad. Bromsbelägget som också kan benämnas bromsklossar är en förbrukningsdetalj som slits varje gång man bromsar och det är helt normalt att det måste bytas ut efter en tid. Hur ofta hänger mycket på dig som förare och ditt sätt att bromsa.


Bromsbeläggen sitter ofta fästa i bromsoket med hjälp av ett par monteringsdetaljer. Vi rekommenderar att man alltid byter dessa när man byter belägg. Kostnaden är liten och man garanterar att bromsbeläggen löper fritt och därmed fungerar tillfredsställande. Låser sig bromsbeläggen så slits de hastigare samt att det kan uppstå skador på andra delar i bromssystemet som till exempel bromsskivorna.


Bromsskivor

Bromsskivan sitter på hjulnavet och löper mellan bromsbeläggen som sitter i bromsoket. För varje varv som hjulet snurrar så snurrar även bromsskivan ett varv. Bromsskivan är totalt avgörande för bromsverkan på bilen. Bromsskivan är en slitagedel som förbrukas lite varje gång den används. En bromskiva får inte bli för varm undre längre perioder för då riskerar den att bli skev. Om de främre skivorna drabbats av detta upplevs det ofta som skakningar i ratten när man bromsar. Alla bromsskivor på bilen har en minimum tjocklek som de inte får understiga. Händer detta så kan det bli farligt då skivorna inte är konstruerade att ta hela bromsverkan från bilen under denna tjocklek. Når en bromsskiva detta tillstånd så skall den bytas ut.


Man byter alltid bromsskivor parvis per axel. Det vill säga höger & vänster skiva fram tillsammans eller höger och vänster bak tillsammans. På så sätt får man en jämn bromsverkan så att inte bilen avviker från körriktningen vid en inbromsning. När man byter bromsskivor skall man också byta bromsbelägg. Man bör även undvika att göra kraftiga inbromsningar under de första 20 milen.



Bromsok

Ett bromsok ingår i den hydrauliska delen av bromssystemet och är en av dess viktigaste funktioner. Det överför kraften från bromspedalen till bromsbelägget som pressas mot bromsskivan vilket i sin tur bromsar bilen. Ett tydligt tecken på att ett av bilens bromsok inte har full funktion är att bilen drar åt höger eller vänster när du bromsar. Undermåliga bromsok förlänger dessutom bromssträckan vilket i hög påverkar körsäkerheten. Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att omedelbart lämna in en bil som beter sig på det här viset till en verkstad. Äldre bromsok tillverkades av gjutjärn medan modernare modeller oftast tillverkas i aluminium. Ett Bromsok har känsliga delar som gummidamasker och glidbultar. När du kör utsätts de för vatten, smuts och vägsalt och slits med tiden ner.


Att byta bromsok kräver utbildning och specialverktyg. Bytet innebär bland annat att det hydrauliska systemet luftas och vi rekommenderar starkt att du överlåter uppgiften till en verkstad.

Sökord: Göteborg Biltvätt - Biltvätt i Göteborg - Tvätta bilen i Göteborg - Handtvätt Göteborg - Biltvätt priser Göteborg - Tvätthall Göteborg - Biltvätt Deal Göteborg - Rekond Göteborg - Göteborg Rekond - Bilvård Göteborg - Bilverkstad Göteborg - Göteborg Bilverkstad - Däckhotell Göteborg - Göteborg Däck - Däckbyte Göteborg - Göteborg Däckbyte - Skifta Däcken Göteborg - Serva Bilen Göteborg - Göteborg rekond - Rekond Göteborg - Rekonditionering - Polering Göteborg - Vaxning - Vaxa bilen  Sökord: Göteborg Biltvätt - Biltvätt i Göteborg - Tvätta bilen i Göteborg - Handtvätt Göteborg - Biltvätt priser Göteborg - Tvätthall Göteborg - Biltvätt Deal Göteborg - Rekond Göteborg - Göteborg Rekond - Bilvård Göteborg - Bilverkstad Göteborg - Göteborg Bilverkstad - Däckhotell Göteborg - Göteborg Däck - Däckbyte Göteborg - Göteborg Däckbyte - Skifta Däcken Göteborg - Serva Bilen Göteborg - Göteborg rekond - Rekond Göteborg - Rekonditionering - Polering Göteborg - Vaxning - Vaxa bilen  -- Göteborg Lackkonservering - Göteborg Lackförsegling - Autoglym - Glasbehandling